"Quan el Fill de l'home vindrà amb el seu poder..." (Mt 25, 31)
Som al final de l'any litúrgic i el tema
central de la litúrgia ens posa davant l'arribada del Fill de l'Home.
"Quan el Fill de l'home vindrà...." El verb venir funciona aquí en sentit tècnic per indicar l'aparició definitiva del Fill de l'Home. No es diu que retorna, com si hagués realizat prèviament la seva obra; sinó que ve, marcant així la novetat escatològica. Aquesta vinguda s'inscriu dins la lògica israelita del Déu que “és” venint, que acompanya als homes en la història i els dirigeix vers el futur promès; per tant, fa referència al compliment esperat de la promesa.
Per
tant, l'home és incapaç de culminar la seva història: per molt que s'esforci roman sempre en el pla temporal, en un espai
de lluita que divideix als bons dels dolents. Només des de Déu es soluciona el gran enigma: quan
actuï i vingui el judici final es mostrarà allò que en veritat havia estat el
camí de la història.
D'on ve? Cap a on es dirigeix? Aquí podem dir ja
des d'ara que el venir no té aquí un sentit local: no és un canvi de lloc sinó
un mostrar-se, aparèixer o realitzar-se. Per això, el Fill de l'Home es desvela
en un pla de realitat final, deixant de ser una esperança i convertint-se en l'expressió
del regnat de Déu per als homes.
"S'asseurà
al seu tron gloriós" (Mt 25, 32-33): La glòria és propietat de Déu:
manifestació del seu poder i de la seva realitat. En el Nou Testament, la referència
a la glòria com expressió o atribut de Déu és constant (Lc 2, 14: 19, 38; Rom
1, 23, etc.). Fem un pas més es diu que aquella glòria es troba referida a
Crist (Lc 2, 9; Fets 7, 55). Al dir que “vindrà amb el seu poder i s'asseurà al
seu tron gloriós” es suposa que té el poder de Déu i que realitza la seva
funció sobre la terra.
"Llavors els separarà entre ells com un pastor...": La figura del pastor i el seu ramat pertany al món quotidià de l'antic orient mediterrani. "Pastor" és a l'Orient (Sumèria, Babilònia, Assíria...) el rei, doncs reuneix als dispersos, protegeix als malalts, ajuda als dèbils. "Pastor" és en el cel Déu, aquell que cuida del ramat gran dels homes. L'Antic Testament sap que Déu és pastor d'Israel (Gen 48, 15; Sal 23, 1; 80, 2): dirigeix al seu poble, el porta a les fonts i prats, el reuneix i el protegeix (Sal 23, 3: Jr 23, 3; Ez 34, 11-12, etc.). També els caps d'Israel reben característiques de pastor (2 Sam 7, 7; Jr 13, 20; Sal 78, 72), tot i que sembla que mai se'ls atribueix directament aquest títol, que serà propi del Messies: «els donaré un pastor únic quñe els guiï: el meu servent David; ell les pasturarà, ell serà el seu pastor (Ez 34, 23-24; Jr 3, 15; 23, 4).
"Llavors els separarà entre ells com un pastor...": La figura del pastor i el seu ramat pertany al món quotidià de l'antic orient mediterrani. "Pastor" és a l'Orient (Sumèria, Babilònia, Assíria...) el rei, doncs reuneix als dispersos, protegeix als malalts, ajuda als dèbils. "Pastor" és en el cel Déu, aquell que cuida del ramat gran dels homes. L'Antic Testament sap que Déu és pastor d'Israel (Gen 48, 15; Sal 23, 1; 80, 2): dirigeix al seu poble, el porta a les fonts i prats, el reuneix i el protegeix (Sal 23, 3: Jr 23, 3; Ez 34, 11-12, etc.). També els caps d'Israel reben característiques de pastor (2 Sam 7, 7; Jr 13, 20; Sal 78, 72), tot i que sembla que mai se'ls atribueix directament aquest títol, que serà propi del Messies: «els donaré un pastor únic quñe els guiï: el meu servent David; ell les pasturarà, ell serà el seu pastor (Ez 34, 23-24; Jr 3, 15; 23, 4).
TOTS els
DIUMENGES, a les 19 hores: MISSA FAMILIAR.
Especialment pensada i dirigida a
infants i llurs famílies.
TOTS els DIMECRES, a les 19
hores:
EXPOSICIÓ del SANTíSSIM.
TOTS els
DIMECRES, a les 20.45': CURS BÍBLIC.
Comentaris