Pentecosta i Santa Maria Verge, Mare de Déu

Diumenge 31 de Maig del 2015: Diumenge de la Santíssima Trinitat

Diumenge va acabar el temps litúrgic de Pasqua amb la solemnitat de la Pentecosta. Com sabem, és la Festa per excel·lència de l'Esperit Sant. La paraula "esperit" (en hebreu "ruah", en grec "pneuma"), està vinculada amb l'alè còsmic (vent) i amb la respiració humana. En aquesta línia, la Bíblia parla de l'esperit de l'ésser humà (amb minúscula) i de l'Esperit de Déu (amb majúscula). L'Esperit Sant és l'alè creador de Déu (Gn 1, 2), és la vida que Ell ofereix als homes (Gn 2, 7), que així viuen immersos en el mateix “esperit” diví.

D'acord amb la tradició de la vida de Jesús, l'Esperit de Déu s'expressa, sobretot, en la guarició dels malalts, l'expulsió dels dimonis i la fidelitat a la paraula enmig de les persecucions. En aquesta línia es situa el text programàtic de Lluc 4, 18-19: “L'Esperit de Déu m'ha ungit per obrir els ulls als cecs, per alliberar als presos…” i l'afirmació solemne de Mateu 12, 28: “Si jo expulso dimonis amb la força de l'Esperit, és que el Regne de Déu ha arribat a vosaltres”.

L'Esperit és tercera persona: Aquell que brolla de la unió del Pare i el Fill, com a nou "subjecte" o centre d'amor. En aquesta perspectiva se l'ha vingut concebent quan es presenta simbòlicament la Trinitat com unió de 3 persones, ens uneix en comunió, ens vincula en amor ple.

Sabem que Santa Maria es trobava present per la Pentecosta amb la comunitat apostòlica (Fets 1,13-15; 2, 1). Per tant, Maria és testimoni del començament de l'Església: ella ha realitzat el camí de la fe i forma part de l'Església originària. I Maria ha rebut l'Esperit de Pentecosta, culminant d'aquesta manera el camí que havia començat amb l'Anunciació. Ja no rep l'Esperit de maternitat per engendrar al Crist sinó l'Esperit Pasqual de llibertat i unió fraterna que li ofereix el mateix Jesús ressuscitat. Ella pot oferir al conjunt de l'Església el testimoni vivent de la plena humanitat de Jesús. Per això, la seva paraula i la seva presència resulta necessària per al naixement de l'Església on tots comparteixen ja la mateixa vida de l'Esperit. Maria és, d'aquesta manera, prototipus i signe de tots els creients, que han de recórrer el camí que ella ha recorregut. A partir del fragment bíblic de Pentecosta (Fets 1, 14ss), sabem que Maria ha descobert el ple caràcter comunitari de l'Esperit Sant. Ara, després que el seu Fill ha mort, ha descobert en el Jesús ressuscitat la plena comunió dels germans. Per això sorgeix com germana de tots, dins de l'Església. Quan es redactà el llibre dels Fets dels Apòstols, la Verge Maria ja no estava físicament amb la comunitat, però segueix vivint no solament en Déu (en Assumpció celeste!) sinó també en la memòria i vida dels fidels que participen del seu mateix Esperit i canten el seu mateix cant de lloança (Lc 1,46-55).

Dissabtes 6 i 20-Juny: Sessions "Vine i Veuràs". 17h30'. Avgda Madrid 107
Dies 6 i 7, "CORPUS":Col·lecta extraordinària per a Càritas Diocesana

Comentaris