Aparicions pasquals

Les aparicions de JESÚS RESSUSCITAT

10 Abril 2016: III Diumenge de Pasqua
Totes les aparicions de Jesús ressuscitat són peculiars. Fins i tot quan es relata la mateixa aparició, els evangelistes difereixen: mentre a Marc (Mc) són tres les dones que van al sepulcre (Maria Magdalena, Maria la de Cleofàs i Salomé) i també tres a Lluc (Lc), però distintes (Maria Magdalena, Joana i Maria la de Jaume), a Mateu (Mt) són dues (les dues Maries) i a Joan una (Maria Magdalena, tot i que després parla en plural: «no sabem on l'han posat»). A Marc veuen a un noi vestit de blanc assegut dins el sepulcre; a Mateu, a un àngel d'aspecte enlluernador al costat de la tomba; a Lluc, al cap d'una estona, se'ls apareixen dos homes amb vestits refulgents. A Mateu, a diferència de Marc i Lluc, se'ls apareix també Jesús. Podríem indicar altres moltes diferències en els altre relats pasquals. Com si els evangelistes volguessin accentuar-les per a que no ens quedem en el fet extern o anecdòtic.

El més freqüent és que Jesús Ressuscitat no es presenti amb el seu nom: ni als onze quan se'ls apareix a Galilea (Mc i Mt), ni als dos que marxen a Emaús (Lc 24), ni als set als quals s'apareix en el llac (Jn 21). I a les dones les saluda a Mt amb una fórmula distinta: «alegreu-vos». Per què repeteix tres vegades «pau a vosaltres» en el passatge de Joan 20,19-31? Venen a la ment aquelles paraules pronunciades per Jesús a l'últim sopar: «La pau us deixo, la meva us dono, no com la dóna el món. No us pertorbeu ni us acovardiu» (Jn 14,27). En aquests moments tan durs per als deixebles, la salutació de Jesús els desitja i comunica aquella pau que Ell mantingué durant tota la seva vida i especialment durant la seva passió.

Els relats de les aparicions pretenen demostrar la realitat física de Jesús ressuscitat, i per això utilitzen recursos molt diversos. Les dones li abracen els peus (Mt), Maria Magdalena intenta abraçar-lo (Jn); els d'Emaús caminen, parlen amb Ell i el veuen partir el pa; segons Lluc, quan s'apareix als deixeble els mostra les mans i els peus, els ofereix la possibilitat de palpar-lo per a deixar clar que no és cap fantasma, i menja davant d'ells un tros de peix. En la mateixa línia, a Joan 20 mostra les mans i el costat, i a Tomàs li diu que posi en ells el dit i la mà. És l'argumento suprem per demostrar la realitat física de la resurrecció.

Mc i Mt no diuen res del do de l'Esperit Sant i Lluc ho reserva per a la festa de la Pentecosta. L'evangeli de Joan ho situa just en aquest  moment (Juan 20), vinculant-ho amb el poder de perdonar o retenir els pecats. Cóm hem d'interprgetar aquest poder? No sembla pas que es refereixi a la confessió sacramental, que és una pràctica posterior. En tots els altres evangelis, la missió dels apòstols va estretament relacionada amb el baptisme. Sembla que en Joan el perdonar o retenir els pecats té el sentit d'admetre o no admetre al baptisme, depenent de la preparació i disposició del qui el sol·licita. Al·leluia!


Dissabtes 16 i 30-Abril, 17h30': "VINE i VEURÀS". A la capella del Santíssim.  
Dissabtes 9-Abril i 14-Maig, 20h30': Adoración Nocturna Santa Tecla.
Dissabte 18-Juny: ROMERIA PARROQUIAL a Montserrat.
Properament es concretarà el preu exacte i s'obrirà la inscripció.
TOTS ELS DIMECRES: Exposició Santíssim (19h a 20h)
i curs bíblic amb Javier Velasco (20h45' a 21h45').  


Comentaris